De eerste week lesgeven - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Naomi Neervoort - WaarBenJij.nu De eerste week lesgeven - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Naomi Neervoort - WaarBenJij.nu

De eerste week lesgeven

Blijf op de hoogte en volg Naomi

23 Januari 2016 | Nepal, Kathmandu

Hallo lieve allemaal,

Hier een update van de eerste week lesgeven. 

De kindergarden waar wij lesgeven is 20 minuutjes lopen van ons huis, dus dat is goed te doen. We gaan er rond 9uur heen en geven dan les tot 12, dan hebben we lunch en komen we om 2uur terug tot 4.
In de ochtend moeten we de kinderen echt lesgeven en 's middags mogen wies en ik bepalen wat we doen. Dus hebben we met de kindjes getekend, geknutseld, gedanst, hoofd schouders knie en teen gedaan en spelletjes gespeeld. 

Het is super leuk, de kindjes zijn heel schattig en beleefd. Als je de klas binnenkomt staan ze allemaal op en zeggen ze: goodmorning miss.
Het lesgeven zelf is wel best lastig aangezien de kindjes nog heel jong zijn en de manier van lesgeven ook heel anders is dan wij gewend zijn.
Wies haar kinderen zijn rond de 4 jaar en die van mij rond de 5/6. Gek om te bedenken hè dat ze op die leeftijd al rekenen, engelse les, science, Nepaleense les en dat soort dingen krijgen?!

Daarnaast is er niet genoeg ruimte in de school waardoor onze klassen in één lokaal samen zitten, hierdoor is het voor de kinderen lastig om zich te concentreren op hun werk en zorgt dat soms voor best wat chaos.

Er zijn twee leraressen die ons ondersteunen, één voor mijn klas en één voor die van wies. 
Ik heb rekenen, Engels en science gegeven. De manier van lesgeven is, zoals ik al zei, heel anders dan bij ons. Het is heel veel stampwerk, het hardop herhalen van wat de lerares zegt en heel veel herhaling van de opdrachten. Hierdoor onthouden de kinderen gewoon wat er gezegd wordt en al is gedaan, waardoor ze geen idee hebben wat ze opschrijven. We proberen om sommige dingen op een andere manier uit te leggen (met plaatjes en dergelijken), maar het blijft lastig aangezien hun Engels nog niet zo goed is. Daarom blijft vooral de middag erg leuk aangezien we dan lekker spelletjes enzo kunnen spelen. Volgende week gaan we helpen om de kinderkarden wat op te knappen. We gaan muren bouwen, schilderen en gras aanleggen. Dus dan wordt het een combinatie van waarschijnlijk 's ochtends lesgeven en 's middags constructiewerk, of andersom. Deze variatie lijkt mij erg leuk!

Tenslotte gaat het huis ook goed. Er is een nieuwe groep vrijwilligers bijgekomen, wat zorgt voor nog meer gezelligheid!

Ik ben benieuwd wat ons de komende weken gaat brengen....




  • 24 Januari 2016 - 11:09

    Karin Schaaf En Hans Loonen:

    Leuk Noom, klinkt allemaal spannend en nuttig, hou vol samen met wies, we blijven jullie volgen, liefs, Karin en Hans

  • 04 Februari 2016 - 10:45

    Sigrid:

    Hoi Naomi,
    Je doet al aardig wat onderwijservaring op zo. Wie weet inspireert het? Het leuk om te lezen. Ik ben blij dat het in mijn klas er niet zo aan toe gaat.
    geniet lekker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Ik ga vrijwilligerswerk doen en backpacken in verschillende landen in Azië! Hier zal ik verslagen uitbrengen van mijn reis en jullie op de hoogte houden van wat ik allemaal meemaak:)

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 2034

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 10 April 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: